jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

Läsa tyska?

Allmänt Permalink0
Hej igen,
 
Idag hade jag bara en föreläsning och efter det så gick jag för att träffa den kvinna som är ansvarig för tyskakurserna på universitetet. Jag har nämligen funderat på det här med språk. Jag har redan valt fyra kurser inför nästa termin, men jag vill ändra en eller två av dem, för det är fortsättningskurser i management och marketing som jag läser nu. Jag känner att det är bra att läsa de kurser jag läser nu, men jag vill nog inte fortsätta med det området för det känns inte riktigt som min grej och det är ganska svårt.
 
Jag har istället funderat på att läsa tyska, med början nästa termin. Är ju alltid bra med språk och har inte läst tyska på två år nu så skulle vara synd att helt och hållet tappa det jag har lärt mig. Så jag bestämde mig för att prata med någon om det, och även vilken nivå som i så fall skulle passa, då det finns ganska många olika kurser. Så jag gick till Professor Alexandra Ludewig, var lite nervös innan över hur det skulle gå. Men det gick bra - hon pratade med mig på tyska och jag pratade också på tyska - oj vad konstigt det kändes efter så lång tid!
 
Hon berättade vilka alternativ som finns, och rekommenderade mig, efter att ha hört mig prata och se att jag förstod ganska bra och så, att välja nivå 2,3 eller 4 - beroende på hur svårt/lätt jag vill att det ska bli. Nu har jag bestämt mig för att gå på en studierådgivning för att se hur mycket utrymme jag har för olika valmöjligheter och utifrån det bestämma hur jag ska göra med tyskan - kanske kan få plats med flera kurser i tyska! Hade varit roligt för känner att jag har saknat tyskan, jag gillar ju verkligen språk. Blev väldigt inspirerad bara av samtalet med henne idag också, kände mig duktig och jag kände även att det var roligt, men också lite mer konkret - att detta är något som jag faktiskt kan och kommer kunna använda mig av i livet och kommer kanske även att kunna spela en roll när man ska börja jobba. 
 
Så, då vet ni det om det!
 
Nu ikväll har vi ätit sushi och nu ska jag fixa varsin kopp te till mig och älsklingen. Ska även plugga massa ben inför morgondagens labb, får se om jag kommer komma ihåg varenda liten utbuktning som finns att se på alla ben i låret, vaden och foten...
Till top