jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

Påsk!

Allmänt Permalink1
Hej på er!
 
I fredags (långfredagen) så gjorde jag inte så mycket mer än att plugga, behövde göra klart ett grupparbete som skulle in lördag morgon. Har varit så himla stressigt med det, men är skönt att det är färdigt nu! Hann i alla fall med att ta en skön promenad i det fina vädret mitt på dagen. På kvällen kollade vi på lite Fresh Prince med Will Smith och fick oss ett gott skratt.
 
Igår var det påskafton och vi bestämde oss för att inte plugga något alls utan bara ta det lugnt och koppla av. Vi gick och tränade på gymmet vilket kändes väldigt bra för hade inte hunnit träna när jag hade så mycket att plugga. Direkt efter det gick vi för att handla lite påskmat när vi ändå var borta i centrum. Inne i centrum hade de ställt upp en liten minibondgård, ett hägn med massa olika djur. Det var getter, får, ankor, höns, kaniner, marsvin, kycklingar och en gris. Så himla gulligt!! Vi stod där en bra stund och tittade på alla djuren och skojigheterna de hade för sig. Så synd att jag inte tog med kameran, men visste ju inte att det skulle vara där. Jag frågade om jag fick hålla en liten ankunge och det fick jag. Var nog det sötaste jag sett. Så liten och mjuk och gullig....
 
Någon dag under veckan så kom Colin med baklava som han hade bakat och tagit med för att vi skulle få smaka. Jag tål inte baklava, men igår tog Dennis och smakade på sin bit. Var lite spännande att se hur Dennis skulle tycka att det smakade med tanke på att baklava är en typisk balkanrätt som kräver en del färdighet för att den ska bli bra. Men Dennis tyckte att det smakade gott och att Colin hade lyckats!

Dennis, som ser ganska belåten ut med sin baklavabit
 

Under resten av dagen var jag i köket nästan hela tiden, fick ett ryck att baka. Så jag gjorde både chokladcookies med vitchoklad och en mjuk sockerkaka med kanel och citron. Tyvärr hade jag cookiesen för länge i ugnen så de blev hårda och knapriga istället för sega. Smakade mer som kex. Nåja, hoppas de blir bättre nästa gång. Sockerkakan blev i alla fall väldigt god! Förutom att baka så gjorde jag ordning vår lilla påskmiddag. Det blev kokt potatis, lax, kall sås, köttbullar och ägg (för Dennis del). Vi lyxade till det med lite vin också. Blev en trevlig och mysig middag med lite påskstämning i alla fall!
 
 
 
Efter middagen så kollade vi på en film - The Outsiders, och åt det som jag hade bakat. Såg den filmen någon gång i högstadiet så var längesedan, men den var bra. Det var flera kända skådespelare som var med.
 
Idag är det påskdagen, och vi började dagen med att koka ägg och måla på dem, för att få lite påskfeeling. Såhär blev de:
 
 
Ganska söta va? Efter frukosten hade jag en liten överraskning till Dennis. Jag saknar påskäggs-letandet som vi brukar ha hemma, där man gömmer påskägg med godis och små presenter till varandra så att man får leta efter dem. Tycker jag är jättemysigt och kul. Så jag ville göra något liknande. Hade gömt en sak i huset till Dennis som han fick leta efter. Det var.... 
 
 
.....En kopp! De som finns i huset är så himla små och det finns inte så många, så jag tänkte att det kan vara bra att ha en egen. (Har köpt en till mig själv också). Grön är ju Dennis favoritfärg också, så jag tänkte att det skulle passa. Han blev jätteglad! 
 
Nu ska vi se vad resten av dagen har att erbjuda! Blir nog träning, plugg och lite annat.
 
Hoppas att ni har haft en fin och trevlig påsk! 
 
Ha det bra så hörs vi snart!
 
 
#1 - - Amela:

Vad fina bilder och berättelser..ni är så fina båda två, Josse och Dennis..kramar, Amela

Till top