jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

Helgen och Kings Park

Allmänt Permalink0
Hejhej!
 
Här kommer en liten update igen, vad som hänt under veckan sedan jag skrev senast. I torsdags var jag i skolan och i fredags hade jag ledigt eftersom mitt volontärjobb börjar först denna fredagen som kommer. Jag gick upp samtidigt som Dennis, som skulle till skolan, sedan körde jag ett gött benpass på gymmet och uträttade lite ärenden (som att köpa födelsedagskort till Viktoria i Tyskland, skriva det, köpa frimärke och posta). 
 
Den här veckan har vi ätit väldigt mycket god mat. I torsdags blev det laxsallad till middag. Mums!
 
 
I fredags kväll åt vi smörgåstårta. Det är typ det bästa som finns! Det var inte av någon särskild anledning som vi åt det egentligen, inte för att fira något eller så, vi fick bara lust att äta det så då sa jag att jag kunde göra det till middag. Fint va?
 
 
 
 
 
Vi hade en riktigt mysig middag. Mysbelysning, tänt ljus, bakgrundsmusik (med mina högtalare jag har med mig - funkar asbra!) och sådär. Myspys helt enkelt! Efter maten så kollade vi på film - det blev Rädda Willy. Det var väldigt längesedan jag såg den sist, men den är verkligen bra! Till filmen blev det kaka och glass - fredagsmys på högsta nivå!
 
 
På lördag morgon gick jag upp vid kl 9 och gjorde scones till frukost - första gången jag gör det här nere. Det är så gott! Vi körde med salami, skinka, honung och nutella - och för min del ett substitut till nutella som Dennis hittat i affären. Så himla glad är jag för det, har aldrig ätit det förut (chokladpålägg) och det är verkligen gott, mågot man kan unna sig då och då! Till våra scones blev det varm choklad, mmm!
 
 
 
Efter frukost + disk + en stunds vila så promenerade vi bort till centrum för att ta bussen bort till gallerian i Morley. Dennis behövde köpa nytt proteinpulver i en affär där och jag behövde bl.a. till The Bodyshop för att köpa ny handkräm. Vi fick tag i det vi skulle. Det blev även ett besök på en secondhandbutik som finns där som jag tycker om, där jag köpte 5 plagg för 25 dollar (!) - det är typ 160 svenska kronor! Det blev en topp, ett träningslinne, en svart kjol, en klänning och en jumpsuit. Fynd! Fick även tag i ett par nya svarta stay-ups (strumpbyxor - mina gamla har gått sönder) på K-mart. När vi kom hem blev det sen lunch, sedan tog vi det lugnt en stund. Dennis skypade och efter det blev det middag - skinkrisotto. Riktigt gott! Blev en till fin stämningsfull middag. Lyx med 5 dollars vin till, hehe. 
 
 
Ledsen förresten om det blev mycket mat-bilder nu - men jag älskar mat och det är en stor del av livet, så det får ni leva med!
 
Efter middagen kollade vi på en film som heter Philadelphia. Ni kanske har sett den innan, men det hade inte jag. Väldigt bra film! Bruce Springsteens låt som ledmotiv och Tom Hanks i huvudrollen. Gripande film. 
 
Idag när Dennis skulle iväg till gymmet så gick jag med honom, för skulla handla bröd. Oftast tar vi den snabbaste vägen dit, vilket är längs bilvägen, men om man tar en liten omväg så kan man gå längs vad som är som en bushwalk. Och tro det eller ej - idag när vi gick den vägen så fick vi se inte mindre än 6 stycken olika ödlor, av 3 olika arter. Maffitg värre!! Så typiskt att jag inte hade kameran med mig, hade precis satt den på laddning hemma. De ödlor vi såg var två olika typer av skäggagamer och så en blåtungad skink. Den sistnämna var rätt stor alltså, ca 4 dm lång eller så. Kändes skitfräckt!
 
En bild från nätet på en blåtungad skink
 
Medan Dennis tränade så gjorde jag ordning lite matsäck - tonfiskmackor fick det bli. Sedan tog vi busen in till stan och promenerade till Kings Park. Vi promenerade låångt, för det är som sagt en stor park. Vi gick bl.a. till en del av parken som heter Botanic Garden, det var jättefint där med massa olika typer av växter från olika regioner i Australien. Tog massa bilder, men hinner inte lägga upp dem nu, för ska lägga mig strax eftersom det är skola imorgon. Får förhoppningsvis bli en annan dag. Men kan i alla fall avslöja att vi fått sett ytterligare en papegojart idag - på nära håll!
 
Imorgon blir det en lång skoldag för ska stanna efter lektionerna och spela frisbee på kvällen. Vädret ser ut att bli helt okej vilket är skönt - var rätt trist att bli genomblöt senast. Imorgon på lunchen ska vi även gå till svenska konsulatet - det ligger nära skolan - och förtids/utlandsrösta! Känns lite coolt att få göra det för första gången, och att det blir här dessutom. 
 
Hoppas att ni har haft en fin och skön helg! Imorgon är det back to work.
 
Kramkram
Till top