jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

Middag med Jack

Allmänt Permalink0
Hej!
 
I fredags så hade vi en middag tillsammans med vår housemate Jack på kvällen. Han ska åka tillbaka till Kina nu på lördag och vara där över lovet och kommer tillbaka i slutet av februari. Men då är ju inte vi kvar, så vi kommer inte se honom mer. Så vi ville laga middag och bjuda honom på. Han bjöd ju oss på riktigt god kinesisk mat för ett tag sedan så vi kände att det hade varit kul om han kunde få med sig ett minne från oss också.
 
Vi gjorde trerätters, Dennis hade ansvar för sallad och förrätt och jag stod för huvudrätt och efterrätt. Temat kan man väl säga var medelhavsmat. Till förrätt blev det lite småplock, liknande tapas - små godsaker på tandpetare. Salami, oliver, fetaost etc. 
 
 
 
Det var väldigt gott! Dock kunde inte jag äta fetaost och paprika med fetaost i så det fick Dennis ta. Men det andra var väldigt gott och smakrikt. Jack verkade rätt imponerad och det var helt nytt för honom, men han verkade tycka om det vilket var kul.
 
Till huvudrätt blev det skinkrisotto med svamp i och sallad till. 
 
Dennis fina sallad, som var jättegod!!

 
 
 






















 Rätt så tjusig uppläggning, med dill och allt!

 








 
 
 
 
 
 





 
 
 
 
 
 
Till efterrätt så blev det pannacotta med skivade jordgubbar för killarnas del, själv tog jag glass och jordgubbar. Det går att göra pannacotta som jag tål, men de har inte mjölkfri grädde här och jag orkade inte kolla upp något helt annat recept som jag heller inte visste om det skulle funka. Men det var gott med glass och jordgubbar! Killarna sa att pannacottan var väldigt god, så då blev jag nöjd!
 
 
Det blev en lyckad middag och Jack verkade väldigt glad, imponerad och mätt! Han åt upp allt, vilket jag tar som ett bra tecken. Det var en revlig middag också, vi satt och pratade om lite allt möjligt i säkert två timmar. Himla kul. Hoppas att han kommer minnas det. För min och Dennis del var det nästan ännu mer spännande, vi hade pratat om och planerat vad vi skulle laga, hur vi skulle lägga upp det och så vidare och då är det klart att det är kul när det blir så lyckat!
 
Mer uppdatering kommer om de andra dagarna som jag inte hunnit blogga om pga bilduppladdningsproblemen. Idag har vi i alla fall varit vid Scarborough beach mitt på dagen och solat och badat. Det var kul och skönt! Älskar stranden. Brukar göra gott för min hud också. Nu på kvällen så har vi precis ätit tacos till middag, med nachos och guacamole - mums! Dennis ska precis hämtas upp av sin kompis Jad, de ska på bio. Kul! Det blir nog sista gången de hinner ses innan Jad åker till Sydney. Jag ska vara hemma och ta det lugnt så länge. 
 
Imorgon ska jag iväg på lunch med de som jag volontärjobbade hos, det ska bli trevligt. Då ska jag även få mina papper på att jag jobbat där. Efter det så ska Dennis möta upp mig och så ska vi gå till ett ställe vid Swan River där man kan hyra kajak. Det ska bli så mysigt!
 
Ha det nu fint! Kramkram
 
 
Till top