jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

Pepparkaksbak och grill

Allmänt Permalink0
Hej på er!
 
Vi hade pepparkaksbak igår, wiihoo!! Vi köpte ju en färdig deg på IKEA och så kände vi att till andra advent vill vi ha pepparkakor att smaska på, så det var lagom att göra dem igår eftersom det är andra advetn idag. Vi har ju inte några formar, så vi fick improvisera fram, men det blev rätt bra ändå. Flest hjärtan blev det, för de är lättast att skära ut. Men jag lyckades få till några helt okej grisar, granar och även en stilig julbock, hihi! Dennis gjorde bl.a. en gubbe, som mest ser ut som en blanding av en stjärna och en blomma, men den blev rätt söt. Det var i alla fall hur mysigt som helst! Vi lyssnade på julmusik samtidigt och det blev en himla god doft i köket. Härligt!
 
Jag, glad och nöjd!
 
Lite spex...
 
Första plåten. Lägg märke till hälften av min über-snygga julbock längst ner till höger!
 
Sista plåten, lite blandat men fick med "J" och "D" i alla fall!
 
Det blev allt en del pepparkakor av bara en deg ändå! Har en full burk nu, så det borde räcka. 
 
Samtidigt som vi gjorde pepparkakor så satte Dennis på grillen där ute och så gjorde vi ordning grillspett. Så efter pepparkaksbaket blev det grillspett till middag. 
 
 
 
 
Så vi kan väl säga att det blev lite multitaskande igår med andra ord, lite hektiskt, men det gick bra och vi fick gjort både pepparkakor och grillspett. 
 
Innan vi satte igång i köket så var vi ute på en promenad i parken och som jag sa tog jag med kameran denna gången, ifall det skulle vara pepegojor. Och det var det! Inte lika många som sist, men ändå en del.
 

























Massa vita gojjor
 
Två vita och tre grå-rosa gojjor
 
Fem vita gojjor uppe i trädet
 
Så, det var en liten update om igår, kommer ett inlägg till sedan, om kvällen...
 
Idag är det andra advent och just nu kollar Dennis på fotbollsmatch på datan, efter det ska vi gå och handla lite mat som vi ska ha med på resan. Sedan ska jag träna, sen blir det lucnh, sen ska vi in till stan för att sälja några småsaker, efter det blir det gratis utomhus bio inne i stan vid Northbridge Piazza, vi ska se filmen Elf. Skoj! Efter det blir det hem och skypning med mamma och pappa. Vi ska nog hinna med lite adventsmys med glögg och pepparkakor ikväll efter det också. 
 
Ha det fint!
 
 
 
 
Till top