jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

The Bell Tower

Allmänt Permalink1
I lördags så var vi i The Bell Tower. Det är ett klocktorn (ser snarare ut som en cool byggnad likt ett spjut i glas eller nåt) där de ringer i stora gamla klockor vissa dagar i veckan mellan kl 12 och 1. Vi gick dit för att se på detta, och för att gå upp de ganska många trappstegen till toppen (dock inte högsta punkten, men så högt upp man kunde komma). Det var rätt häftigt alltså! Här kommer lite bilder!

 

 
 


 
 
Det fanns olika saker att se på de olika våningarna. På en kunde man genom glasrutor se de personer som ringde i klockorna, på ett annat plan högre upp kunde man se de faktsika klockorna och hur de rörde sig. Fräckt! Det var riktigt stora klockor. 18 stycken tror jag de sa att de hade totalt, men de ringde inte i alla. När vi var på översta våningen så kom det fram en man som jobbade där som sa till oss att det skulle vara demonstration av klockringning och att vi kunde gå dit om vi ville. Och det gjorde vi såklart! Det var en rolig överraskning, för vad vi hade läst så skulle ingen demonstration hållas på lördagar. Extra kul då såklart! Det var en gammal kvinna som jobbat med klockringning i 65 år som demonstrerade för oss. Hon var rätt rolig! Hon visade olika sätt att dra i repen så att klockorna lät olika, och så visade hon flera olika klockor som beroende på storlek hade olika klang. Rätt så coolt! Man kunde se på en tv-skärm samtidigt som hon drog i repen hur de faktiska klockorna på våningen över rörde sig.
 
 
 
 
Sedan fick vi testa också!! Att dra i ett rep så att klockorna ringde. Det var kul!! Men ganska tungt! Jag som är rätt kort och liten höll på att åka med repet upp kändes det som, haha! Men det gjorde jag såklart inte. Vi har videofilm på både mig och Dennis som bevis! Vi fick med oss varsitt diplom hem där det stod att vi varit med och ringt i klockorna, kul att ha som minne!
 
Snart ska jag iväg på lunch, och efter det ska Dennis möta upp mig i stan och så ska vi paddla kajak i Swan River. Om vi hinner efter det, ska vi kanske gå till Garuda Indonesias (det flygbolaget som jag ska flyga hem med) kontor och ställa lite frågor. Jag mailade dem först, men de måste använt google translate för det var helt och hållet icke förståbar engelska. Vill få klart och tydligt vad som gäller. Ikväll kl 19 kommer en person hit som ska köpa vår mixer också! Kommer sakna den lite under tiden vi är kvar, men samtidigt är det väldigt skönt att få sålt den så att man inte står med den kvar sista dagen och inte vet vad man ska göra med den. Vill ju inte slänga fungerande saker. 
 
Ha det fint!
#1 - - Pappa:

Snart dags att ringa in det nya året! Passa på att dra i repen då så att det hörs ända hit till oss i Sverige. Riiing klocka Riiing!

Till top