jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

Back on track!

Allmänt Permalink0
Hej! Nu var det över en vecka sedan jag skrev senast, för vi har inte haft tillgång till internet i det nya huset förrän idag. Det känns bra att vara tillbaka och kunna kolla mail, blogga och läsa om skolevents osv. Vi har gjort en massa saker sedan senast jag skrev. Då hade vi precis fått reda på att vi fått boende. Nu har vi bott här sedan torsdag 7 feb, alltså lite mer än en vecka. Vi trivs jättebra här! Huset är stort, modernt, fräscht och våra hyresvärdar är riktigt sköna människor! Rob och Colin heter de. Vi delar huset med tre andra studenter, Ellen, Josh och Jack som flyttar in imorgon. De är trevliga och jag tror vi kommer kunna bli bra kompisar. 
 
Vi är friska, vädret är super (nästan för varmt på dagarna!) och vi har börjat komma in i allt. Idag har vi t.ex. köpt SIM-kort till våra telefoner, så nu har vi nya australienska nummer. Vi har även fixat gymkort, vilket känns grymt! I onsdags var det "welcome day" för alla nya internationella studenter på skolan, så det var en hel del föreläsare som pratade, om allt från australiens skatteverk (ang ifall man ska jobba under studietiden) till australienska slangord. Det var mycket info att ta in, men kändes kul. Det börjar närma sig skolstart nu. Nästa vecka är det orientation week och kurserna börjar den 24 feb.
 
Igår var vi på skolan igen, för att göra vad som kallas "enrolling". Det är när man skriver in sig på skolan, bekräftar sina uppgifter, får studentkort, får massa info, väljer kurser och skapar sitt skolschema. Det var rätt så mentalt ansträngande och tog över 4 timmar att gå igenom alla 8 steg. Kändes så skönt när det var klart! Nu är det bara att vänta för att se om man fått plats på sina förstahandsval osv. Vi köpte även busskort igår, så istället för att betala cash varje gång man åker kollektivt, så har vi skaffat SmartRider. Man laddar på pengar, stämplar in och ut. En zon (t.ex. från oss till skolan, vilket tar ca 45 min) kostar, och läs noga nu: 94 cent. Jag trodde jag hörde fel när jag fick höra vad det kostade! Det motsvarar typ 5-6kr för att förtydliga. Alltså, man kan komma väldigt långt på en zon här, och så kostar det så lite. Grymt!
 
Så idag bestämde vi oss för att ta det rätt lugnt. Vi har tränat, slappat, promenerat mm. Det är vanligt att se massa olika fåglar ute och ida såg vi 8 stycken papegojor på gatan som åt av frön som någon lagt ut. Så coolt att se dem vilda och på nära håll, de är så fina! Älskar fåglar ännu mer nu och saknar Lukas och Lemon där hemma en del!
 
Dennis fyllde ju år ganska nyligen, och han fick sin present i lördags. Det var att vi gick till Moonlight Cinema, som är en utomhus bio i en del av Kings Park. Det tog oss en bra stund att hitta dit (parkerna här är inte små...) och det var mörkt också, men tillslut hittade vi dit och tittade på Frozen (Frost). Det var verkligen speciellt att kolla på bio utomhus, månen och stjärnorna lyste samtidigt som man kollade på film. Coolt!  Men det blev lite kallt på gräsmattan dock, hehe... Men allt som allt helt klart värt det och det var en upplevelse!
 
Vill bara berätta att vi var på Perth Zoo i måndags också. Vi åkte buss och sedan färja för att komma dit. Det var en stor djurpark, jättefin! Vi var där nästan hela dagen. Det fanns allt från tigrar och lejon, till reptiler, fåglar och apor. De hade även något som kallas "bushwalk", där man fick gå in genom grindar och sedan fanns det massa olika australienska djur som gick fritt därinne. Fräckast var såklart alla kängurur som hoppade omrking därinne! Verkligen en rolig dag!
 
Jag och Dennis, Perth Zoo
 
 
Vi har även varit vid stranden för att se solnedgången, såååå fint!
 
Solnedgång Cottesloe Beach
 
 
 
Så, nu har jag skrivit av mig lite om vad som hänt den senaste veckan. Känns gott! 
 
Imorgon blir det stranden! 
 
Ha det fint tills nästa gång!
 
Till top