jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

Rabarberpaj och sällskapsspel

Allmänt Permalink0
Idag har det varit lite regnigt och tråkigt, men har ändå fått gjort en del kul. På eftermiddagen åkte jag och pappa till Lödöse museum, där hade ingen av oss varit tidigare. Det var intressant att gå och titta på hur det såg ut där förr, olika arkeologiska fynd och liknande. Man kunde läsa massa spännande fakta om allt från myntmästare, guldsmedar, läkekonst och kloster till att se alla möjliga föremål och redskap som hittats. Vi tittade även på en utställning om sjöfart - det tyckte pappa var kul! Det stod bl.a. lite om Bohus varv. Jag körde bil både till och från Lödöse - första bilkörningen på ett bra tag! Men det gick finfint, jag mindes precis hur man gjorde. 
När vi kom hem spelade jag lite keyboard - också det var något som var längesedan jag gjorde. 
 
Nu på kvällen så gick vi ut i trädgården och plockade rabarber och gjorde en paj. Den blev väldigt knäckig och god! Det var jag och Robin som stod för bakinsatserna idag, men de andra fick ta del av den såklart.
 
 
Medan pajen var i ugnen började vi spela en egen variant av "pratmakarna" där man skulle rita olika ord och de andra skulle gissa. Väldigt kul! Vi pausade för att hämta paj, sedan fortsatte vi. Jag, pappa och Carro vann till sist mot mamma och Robin, men de kom ikapp oss rätt bra. Det var väldigt kul att spela och vi skrattade en del åt varandras ritningar - särskilt mammas "struts" som ofrivilligt blev huvudlös...
 
Nu ska jag sova gott och imorgon blir det klippning + färgning hos frissan i Bohus kl 10, efter det tänkte jag häsa på farmor en stund, sedan får vi se om det blir något mer. 
 
Godnatt!
Till top