jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

Redback spider!

Allmänt Permalink0
Förut idag hände något otäckt. Jag stod och borstade håret framför helkroppsspegeln i rummet och fick då i spegeln syn på något som såg ut som svart ludd från kläder. Men det var det inte. För när jag tittade närmare i spegeln såg jag att det var en spindel. Jag böjde ner huvudet och tittade för att se vart den befann sig - den hängde i en spindeltråd - från ärmen på min kofta! Jag blev skiträdd och började skrika och Dennis undrade vad det var och jag sa "en spindel hänger från min arm". Men inte nog med att det bara var en spindel. Sen fick jag syn på att den hade en tjock kropp och var röd på ryggen - en redback spider! Det gjorde inte saken bättre, de är riktigt giftiga - så jag fick panik. Som tur är stod jag helt still, hade jag rört mig hade den förmodligen snabbt klättrat upp för tråden och varit på mig.... Men jag stod still och skrek att Dennis skulle komma och döda den, så han tog närmsta skrivblock i högsta hugg och drämde till den ner mot golvet så den mosades. Puh! Riktigt läskigt! Tydligen är det inte alls vanligt att dessa spindlar befinner sig inne i vanliga hus, de är oftare ute i kalla och fuktiga förråd och liknande. Så undrar hur och varför den kommit in. Och ännu värre, om den nu hängde från en tråd i min tröjärm, så måste den ju ha kommit dit. Förmodligen måste den därför ha krypt på mig, hur skulle den annars ha kommit dit? Uuusch!! Tänk om jag inte hade upptäckt den och den hade krypt in i mina kläder.... Fy, vill inte ens tänka på det. Vi båda var skakis efteråt och nu känns det som att det kryper spindlar över hela kroppen. Känns lite skönt att tänka att jag snart ska åka hem till trygga Sverige ett tag - inga giftiga spindlar finns där hemma i alla fall!
 
 
Den ser inte så trevlig ut va? (Inte jag som tagit bilden, den är från wikipedia, ville bara visa hur den ser ut). Den biter tydligen inte ofta, men har ett väldigt starkt nervgift som kan orsaka svåra kramper och smärta. I värsta fall kan man dö. Hade blivit att ringa ambulansen, åka till sjukhus och få motgift. Är så glad att jag upptäckte den och att Dennis fick dödat den. Hoppas jag slipper se någon mer redback. 
 
Nåja, nu gick det ju bra som tur var. Jag är frisk och levande!
 
Nu är det fotbollsmatcher all night som gäller. Ha det fint!
 
 
 
Till top