jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

The Perth Mint

Allmänt Permalink1
I torsdags så var vi på The Perth Mint. Det är ett myntverk, ett av få som fortfarande är i bruk i Australien. Tyvärr så fick man av säkerhetsskäl inte fota inomhus, så har inte så mycket bilder, bara utanför.
 
 
 
Men det var i alla fall en jättehäftig upplevelse! Först var det en guidad tur där man fick reda på historia och bakgrund om både myntverket men även om western australia och guld. Väldigt intressant! Vi fick se några olika replikas i plast på de största och mest berömda guldklimparna. De var rätt så stora... 

.
 
 
Tänk att hitta en sådan klimp, inte illa! Sedan fortsatte vi in och då fick vi se världens största mynt! 80 cm i diameter, 1 dm tjock, i 99.9% guld - som vägde ett ton! Guldvärdet var en miljon AUD, men det faktiska samlarvärdet var uppemot 50 miljoner AUD. Det var riktigt fräckt! Sedan gick vi runt och kikade på olika guldklimpar, läste lite rolig och intressant fakta om guld och sedan fick vi se när guld smältes och hälldes upp för att bli en guldtacka. Det var riktigt fräckt! Sen gick vi runt igen och kollade och fick syn på OS medaljerna från Sydney år 2000, de hade tydligen gjorts på just detta myntverk, coolt! Något annat kul som man kunde göra, var att man kunde väga sig och få reda på sitt värde i guld. Hade ju inte gråtit om jag var av guld så att säga ;) ...
 
 
Nästan 3 miljoner AUD för min del, och nästan 4 miljoner AUD för Dennis (han väger ju mer än mig så). Det var en kul grej!
 
När vi hade varit på The Mint så gick vi vägen om den andra stora katedralen i stan, St Mary's Cathedral. Vi har gått förbi den innan men vi ville se om den var öppen så man kunde gå in och titta och det var den. Det var en fin katedral, en blandning av gammal och modern arkitektur. 
 
 
 
 
Det var kul att få komma in och titta, det var en vacker katedral. Efter det så åkte vi hem.
 
På kvällen så bakade jag tigerkaka, den blev god den!
 
 
Så, det var vår torsdag det! Igår var vi också ute på äventyr, det skriver jag om imorgon. Men jag kan ju bara avsluta med att säga att vi idag har fått tag i en ny, större kartong till att skicka hem saker i. Heter man Dennis så är det inte något konstigt med att gå in i en affär och fråga om de kan tömma den största kartong de har (fylld med gosedjur) som vi fick syn på uppe på en hylla. Vi är lite knäppa vi, men vi lyckades i alla fall övertala dem, så de tömde lådan och vi släpade hem den ;)
Inget konstigt med det, nej nej, man får ta för sig och våga fråga bara!
Nu har vi en STOR kartong, som till och med jag får plats i! Tittut!
 
 
Ha det fint! Kramkram
 
 
 
 
#1 - - Dragan i Amela:

..ni får gärna ta med er hem den där guldklimpen, ha ha....
Coolt.....
Hälsningar från Sako!!

Svar: Haha, ja det hade allt varit nåt att dra med den hem! Synd att den var i plast... Japp, det var coolt! Kram från Josefine
Josefine Nielsen

Till top