jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

Lukas

Allmänt Permalink2
Igår fick jag det väldigt tråkiga beskedet av pappa att Lukas har dött. Jag blev verkligen jätteledsen. Han har varit en del av vår familj i 7 år och jag tyckte så mycket om honom. "Det är ju bara en fågel", kanske man tänker - men nej, man får en personlig relation även med ett litet djur.
 
Han var så mysig och go, mjuk och fin. Vackra färger, roliga beteenden och ljud. Jag kommer verkligen att sakna den lilla krabaten något oerhört. Är ju van vid att han kvittrar och kuttrar - det är ett hemtrevligt ljud. Det kommer kännas konstigt och tomt att komma hem och så är han inte där. Det känns så tråkigt att jag inte fick se honom den sista tiden - men jag är glad att jag var hemma i somras och fick mysa med honom.
 
Samtidigt vet jag att han varit dålig i flera veckor och jag är glad över att jag fick reda på det så att det inte kom helt och hållet som en chock. Jag förstår att han måste mått väldigt dåligt stackarn, förmodligen en lunginflammation eller annan inflammation eftersom han hade svårt att andas, inte kvittrade och inte åt. Så det är skönt att veta att han inte behöver lida mer. Inte ha ont mer och plågas. Veterinären kunde inte gjort något med en så gammal undulat. De blir oftast runt 6-8 år, vissa kan bli upp til 10-15 år men det är mer ovanligt.
 
Vi har fått fina år tillsammans. Jag tror att han hade ett bra liv som undulat, han hade en kompis och han har fått vara ute och flyga väldigt ofta om man jämför med många andra undulater. 
 
 
Det är väldigt tråkigt, särskilt att få ett sådant besked när man inte är hemma utan långt borta. Hade velat krama om familjen. Men nu blev han sjuk och det är väldigt synd, men det är tyvärr inte mycket att göra åt det. Jag hoppas att han är på ett bättre ställe nu.
 
Jag brukar tänka på Lukas och Lemon varje gång jag hör papegojor här nere. Brukar sakna mina små goingar då. Jag kommer alltid att komma ihåg Lukas och jag har många fina minnen av honom, även bilder och filmer.
 
När man dör finns man ändå kvar - i tankarna hos de som älskade en. Oavsett om det är människor eller djur. 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Anonym:

Hej Josefine,

Jag saknar också den lilla busfågeln men han lider inte mer nu. Pappa och jag tänker väldigt mycket på
den andra busen Lemon nu när hon är ensam på dagarna. Hon var rätt go igårkväll och satt länge på mitt finger och bara lyssnade när jag tjatade på. Sedan åt hon fröer och sallad så det ska nog gå bra med henne, får vi hoppas.

Kramar från mamma

#2 - - Anonym:

Hej Josse!
Vi beklagar sorg efter din lille Lukas.
Vi tänker på dig. Kram! Amela, Dragan och Erol

Till top