jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

Vegemite

Allmänt Permalink0
Igår till frukost så skulle jag och Dennis testa Vegemite för första gången. Det är ett pålägg som är väldigt vanligt att ha här, det är någon slags biprodukt från öl. Vi tänkte att vi måste ju testa det i alla fall, alla här snackar ju om det så...

Men fy tusan vad äckligt det var!!! Äckligaste jag smakat på i mitt LIV! Kväljningar typ. Kunde inte äta upp mackan (och jag är inte direkt kräsen av mig så det säger en hel del). Dennis tyckte också att det var sjukt äckligt. Så testa inte det om ni någon gång får för er det. Snälla. Tur att vi köpte en liiiten burk. Vi ska ge den till Ellen eller någon annan i huset som gillar det.

Igår kväll såg vi filmen Den gröna milen. Visste inte om jag hade sett den, men efter stund in i filmen kände jag ingen den, men det var längesedan jag såg den och jag mindes bara vissa scener. Grymt bra film i alla fall. Lång dock, typ 3 timmar, men det gjorde inget för vi bunkrade upp med:

och....

OCH...

Jag och Dennis kallar det sista för vår "lyx-glass". Glass, chokladsås, strössel, minimarsmallows och chokladpluppar. Mums...

Idag har vi tränat på gymmet och storhandlat mat. Sånt som behöver göras. På vägen till centrum såg vi tre olika blåtungade skinkar (ödlor). Kan ni se den på bilden? Kamouflerar sig rätt så bra vill jag säga. Att man ens får syn på dem beror ofta på att det prasslar så i de torra löven när de rör sig.

Vi såg även denna lilla krabaten på en tegelvägg...

Sådär, det var en liten dags update.

Imorgon ska vi på utflykt till en nationalpark utanför Perth - spännande!

Ha det fint, kraam

Rottnest Island

Allmänt Permalink1
Igår var vi på Rottnest Island! Som jag har längtat - och det blev en superbra dag! Verkligen nöjd! Är dock lite trött idag eftersom det blev en lång dag igår.

Vi gick upp vid 7 på morgonen och sedan skjutade Jack oss in till stan där färjan skulle gå. Vi hade tur att han kunde köra oss (det gick ingen buss förrän halv 9 på morgonen och det var då färjan skulle gå). Men det var i alla fall väldigt schysst av honom.

Färjan åkte längs Swan River, så man fick se staden från floden - jättefint! Vi åkte bl.a. förbi vår skola. Efter en stund kom vi till Fremantle, där vi stannade och hämtade upp fler folk. Sedan åkte vi vidare. Det var gaaanska vågigt och man kände lite i magen kan jag meddela. Men det gick bra. Kul var det att vi fick syn på delfiner!! Minst två ryggfenor såg jag - dock på långt håll så det var svårt att fota.

Karnivalklädda människor som spelade trummor när vi kom fram

Eftersom det var karnivaldag igår när vi åkte till Rottnest så var det massa saker på gång, allt från trumspelande orkestrar till folk på styltor och hawaiidans.

Barnen kunde göra gigantiska såpbubblor

Man kunde rulla runt i stora bollar! Tror jag skulle blivit ganska yr av det, haha. Vi testade dock inte det, för det var rätt lång kö. Man kunde även testa Segway, men det gjorde vi inte heller för vi ville hellre se ön.

Vi gick till en strand bredvid en fyr där vi njöt av att det var härligt och åt vår lunch. Plus smarriga chokladbollar som jag bakat och tagit med!

Det var lite härliga bilder från den stranden det! Underbart!!

När vi gick vidare fick vi syn på det som Rottnest kankse är mest känt för - Quokkas. Det är ett litet pungdjur som ser ut som en blandning mellan typ känguru och råtta. Så himla söta! De finns typ bara på Rottnest också, så känns jättefräckt att ha sett dem!

Dock skulle vi upptäcka under dagen att de inte direkt var sällsynta om man säger så... Men när vi såg den första blev vi jätteexalterade och tyckte att det var väldigt spännande. Jag matade den dessutom, med bär som jag såg att den åt av. Åh så gulliga de var!

Runt kl 1 så hyrde vi cyklar. Vi hade egentligen tänkt hyra en tandem för att testa på det, men p.g.a. att det var karnivaldag så var det lite annat än vanligt, så det fanns inte att hyra på det stället utan ett annat ställe på ön. Så det fick bli vanliga cyklar. Men det gjorde inget! Det var så kul att cykla, var längesedan nu!

Dennis såg söt ut! Vi cyklade runt på ön ett bra tag - flera timmar. Vi stannade då och då och tittade, tog bilder och gick ner till stränder som låg längs vägen. Så otroligt vackert. Nästan vita stränder och turkost hav. Inga bilar heller, bara cyklar (och en shuttlebuss). Ön kändes nästan orörd när man cyklade där, bara vi två, och man såg landskapet och havet. Verkligen speciellt.

Längs vägen stötte vi på en massa quokkas - tror det var typ tio stycken samtidigt, varav två ungar, så söta!

De var jättenyfikna, kom fram till oss och ville väl ha mat, men vi hade inget. Andra djur vi såg var en rätt stor ödla, och även en orm! Mötte några killar som höll på att fota den och vi frågade om de visste vad det var för en orm och om den var farlig. De sa att det var en Dugite och att den var jättegiftig. När vi googlade den visade det sig att den kan bli upp emot 2 m lång och är en av världens giftigaste ormar. Läskigt! Vid bett blir man paralyserad och hjärtat stannar. Senaste dödsfallet var 1993. Den finns bara i Western Australia. Som tur är, är den inte så aggressiv mot människor.

Vi cyklade vidare och kom till en utsiktspunkt där det var så fin utsikt! Det fanns ett fyrtorn, men när vi kom var de guidade turerna upp slut för dagen. Men det gjorde inget, man såg bra ändå.

Måste säga att ön kändes som någons slags blanding mellan hur jag tror att Nya Zeeland, Irland och Island skulle se ut. Väldigt vacker natur i alla fall! Som landskapet i Sagan om Ringen nästan!

Här kommer en av dagens bästa bilder:

Kanske inte ni tycker, men jag i alla fall. Ännu finare i verkligheten...

När vi cyklade vidare ner i en dal så cyklade man med en sjö på varsin sida om vägen, det var rätt coolt.

När vi kom tillbaka och lämnat våra cyklar så satte vi oss på ett ställe och åt, det blev lasagne för Dennis och Pasta Bolognaise för mig. Rätt så gott! Sedan hade vi en stund innan färjan skulle hem, så vi gick runt lite till, sedan satte vi oss på en mysig bänk nere vid hamnen och åt mentos och lakritsrem medan vi såg på när det blev mörkt. Mysigt!

Turen hem gick bra och vi hoppade av i Fremantle eftersom båten inte gick längre och så tog vi tåget till stan. Fick sedan vänta en bra stund på bussen i stan (älskar kollektivtrafik...) så vi kom hem rätt sent, men det var helt okej efter en jättebra dag!

Sådär, det var en del bilder det. Nu ska middagen lagas och sedan ikväll blir det film!

Ha det fint!

Kraam

Lugn dag

Allmänt Permalink0
Hej på er!

Idag är det regn och grått ute, så det bli en inomhusdag - vila och ta det lugnt. Men det ska bli skönt, för det var en lång dag för både Dennis och mig igår, och imorgon ska vi ju åka till Rottnest Island och kommer behöva gå upp tidigt. Så det blir ingen sen kväll ikväll, blir nog en film och sedan lägga sig vid typ 23.

Vi vaknade inte förrän typ kl 11 idag, rätt sent. Under dagen hade jag tänkt passa på att baka - får se vad det blir. Antingen chokladbollar eller silviakaka - eller både och kanske. I övrigt är det lika bra att greja med tvätt och sånt.

Imorgon verkar det som att det ska bli runt 20 grader, vilket inte är jättevarmt, men det verkar i alla fall som att det inte ska regna, vilket är skönt! Hoppas att det blir en fin dag!

Glömde skriva senast att i onsdags så åkte jag in och kollade på Dennis när han spelade fotboll. Det gick sådär och de spelade lika 3-3. Nåja, bättre än förlust! Efter det stannade jag på biblioteket och pluggade, sedan åkte vi hem tillsammans. På bussen skulle Dennis köpa en biljett för han hade slut med pengar på sitt kort, och så strulade det med priset så det blev att vi satte oss och pratade lite om det och om annat också. När vi skulle kliva av bussen, vid dörren där fram, så sa busschauffören "E ni från Sverige eller?". Vi svarade ja, lite förvånade och han frågade varifrån vi kom och vi svarade Göteborg. "Jag e åsså från Göteborg" sa han jätteglatt med värsta göteborskan. Han hade tydligen bott här i Australien i typ 30 år. Det var lite kul, att han kom från Sverige. Blev lite förvånad. Då tänker man att världen ändå är rätt liten.