jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

Rottnest Island

Allmänt Permalink1
Igår var vi på Rottnest Island! Som jag har längtat - och det blev en superbra dag! Verkligen nöjd! Är dock lite trött idag eftersom det blev en lång dag igår.

Vi gick upp vid 7 på morgonen och sedan skjutade Jack oss in till stan där färjan skulle gå. Vi hade tur att han kunde köra oss (det gick ingen buss förrän halv 9 på morgonen och det var då färjan skulle gå). Men det var i alla fall väldigt schysst av honom.

Färjan åkte längs Swan River, så man fick se staden från floden - jättefint! Vi åkte bl.a. förbi vår skola. Efter en stund kom vi till Fremantle, där vi stannade och hämtade upp fler folk. Sedan åkte vi vidare. Det var gaaanska vågigt och man kände lite i magen kan jag meddela. Men det gick bra. Kul var det att vi fick syn på delfiner!! Minst två ryggfenor såg jag - dock på långt håll så det var svårt att fota.

Karnivalklädda människor som spelade trummor när vi kom fram

Eftersom det var karnivaldag igår när vi åkte till Rottnest så var det massa saker på gång, allt från trumspelande orkestrar till folk på styltor och hawaiidans.

Barnen kunde göra gigantiska såpbubblor

Man kunde rulla runt i stora bollar! Tror jag skulle blivit ganska yr av det, haha. Vi testade dock inte det, för det var rätt lång kö. Man kunde även testa Segway, men det gjorde vi inte heller för vi ville hellre se ön.

Vi gick till en strand bredvid en fyr där vi njöt av att det var härligt och åt vår lunch. Plus smarriga chokladbollar som jag bakat och tagit med!

Det var lite härliga bilder från den stranden det! Underbart!!

När vi gick vidare fick vi syn på det som Rottnest kankse är mest känt för - Quokkas. Det är ett litet pungdjur som ser ut som en blandning mellan typ känguru och råtta. Så himla söta! De finns typ bara på Rottnest också, så känns jättefräckt att ha sett dem!

Dock skulle vi upptäcka under dagen att de inte direkt var sällsynta om man säger så... Men när vi såg den första blev vi jätteexalterade och tyckte att det var väldigt spännande. Jag matade den dessutom, med bär som jag såg att den åt av. Åh så gulliga de var!

Runt kl 1 så hyrde vi cyklar. Vi hade egentligen tänkt hyra en tandem för att testa på det, men p.g.a. att det var karnivaldag så var det lite annat än vanligt, så det fanns inte att hyra på det stället utan ett annat ställe på ön. Så det fick bli vanliga cyklar. Men det gjorde inget! Det var så kul att cykla, var längesedan nu!

Dennis såg söt ut! Vi cyklade runt på ön ett bra tag - flera timmar. Vi stannade då och då och tittade, tog bilder och gick ner till stränder som låg längs vägen. Så otroligt vackert. Nästan vita stränder och turkost hav. Inga bilar heller, bara cyklar (och en shuttlebuss). Ön kändes nästan orörd när man cyklade där, bara vi två, och man såg landskapet och havet. Verkligen speciellt.

Längs vägen stötte vi på en massa quokkas - tror det var typ tio stycken samtidigt, varav två ungar, så söta!

De var jättenyfikna, kom fram till oss och ville väl ha mat, men vi hade inget. Andra djur vi såg var en rätt stor ödla, och även en orm! Mötte några killar som höll på att fota den och vi frågade om de visste vad det var för en orm och om den var farlig. De sa att det var en Dugite och att den var jättegiftig. När vi googlade den visade det sig att den kan bli upp emot 2 m lång och är en av världens giftigaste ormar. Läskigt! Vid bett blir man paralyserad och hjärtat stannar. Senaste dödsfallet var 1993. Den finns bara i Western Australia. Som tur är, är den inte så aggressiv mot människor.

Vi cyklade vidare och kom till en utsiktspunkt där det var så fin utsikt! Det fanns ett fyrtorn, men när vi kom var de guidade turerna upp slut för dagen. Men det gjorde inget, man såg bra ändå.

Måste säga att ön kändes som någons slags blanding mellan hur jag tror att Nya Zeeland, Irland och Island skulle se ut. Väldigt vacker natur i alla fall! Som landskapet i Sagan om Ringen nästan!

Här kommer en av dagens bästa bilder:

Kanske inte ni tycker, men jag i alla fall. Ännu finare i verkligheten...

När vi cyklade vidare ner i en dal så cyklade man med en sjö på varsin sida om vägen, det var rätt coolt.

När vi kom tillbaka och lämnat våra cyklar så satte vi oss på ett ställe och åt, det blev lasagne för Dennis och Pasta Bolognaise för mig. Rätt så gott! Sedan hade vi en stund innan färjan skulle hem, så vi gick runt lite till, sedan satte vi oss på en mysig bänk nere vid hamnen och åt mentos och lakritsrem medan vi såg på när det blev mörkt. Mysigt!

Turen hem gick bra och vi hoppade av i Fremantle eftersom båten inte gick längre och så tog vi tåget till stan. Fick sedan vänta en bra stund på bussen i stan (älskar kollektivtrafik...) så vi kom hem rätt sent, men det var helt okej efter en jättebra dag!

Sådär, det var en del bilder det. Nu ska middagen lagas och sedan ikväll blir det film!

Ha det fint!

Kraam

#1 - - Bjarne:

Härliga bilder!!! Duktig fotograf! Jag förstår att ni haft en fantastisk dag och en massa upplevelser med både djur och natur. Även om man inte skulle vilja råka på sådana djur som den ormen du fotat, så är det kul att ha sett en av världens giftigaste sådan.
Daddy!

Svar: Tack pappa! Ja, det var en jättehärlig dag verkligen. Älskar djur och natur. Ja, man kanske inte hade velat stöta på den där ormen om man inte var beredd på det, men det känns ganska fräckt att ha sett den!