jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

Hemma i Sverige!

Allmänt Permalink0
Hej!
 
Nu har jag varit hemma i Sverige sedan i torsdags kväll. Resan från Milano gick bra - vi tog oss till flygplatsen med tunnelbana och buss. Vi flög först till Stockholm och fick vänta där några timmar innan vi flög vidare till Göteborg. Vi landade runt 8 på kvällen och det var många som var på Landvetter och välkomnade oss hem då - det kändes så underbart att se alla! Det var med lite blandade känslor som jag somnade i min egen säng den kvällen, det kändes både väldigt konstigt och väldigt skönt. Som om jag bara varit borta i någon vecka medans det samtidigt kändes som att jag varit borta i evigheter. Jag somnade gott i alla fall och sov rätt så länge.
 
På fredagen var jag hemma och tog det lugnt. Åt frukost och läste tidningen i lugn och ro och bara njöt av att vara hemma igen. På eftermiddagen åkte jag och pappa och handlade mat - kändes också lite märkligt att vara i en svensk mataffär igen med alla "gamla vanliga" produkter. Har längtat efter min yoghurt och lite annat smått och gott! På kvällen blev det god middag som pappa gjort - rödspätta med färskpotatis och sursöt sås. Det var så härligt att hela familjen var samlad och kunde sitta och äta och prata tillsammans. Har saknat det så mycket. Efteråt blev det räkmackor, vin och mys i soffan.
 
Igår, lördag, firade vi mammas födelsedag - hon fyllde år samma dag som jag kom hem. Alla nära och kära kom vid fem tiden och mormor hade bakat som om det vore julafton! Så otroligt gott och väldigt uppskattat av alla. Vilket kalas! Det var så kul att se alla och få prata lite och berätta om det senaste halvåret. Finns mycket kvar att säga dock, men kändes så härligt att få se och krama om alla. Underbart. Tror att alla kan hålla med om att det blev en väldigt lyckad kväll och jag somnade gott.
 
Idag har vi haft en riktig röjardag ute i trädgården. Vi har haft tur med vädret för vi trodde att det skulle regna, men det gjorde det inte! Så hela familjen har hjälpts åt och vi hann med väldigt mycket. Vi röjde bl.a. bort massa vid uppfarten, tog bort några buskar helt och hållet med rötter och allt, klippte häckar och flyttade massa smultronplantor. Det kändes skönt att få vara ute i friska luften. Alla jobbade på jättebra och det blev himla fint när det var klart! Nu på kvällen blev det god middag som mamma lagat - lamm, potatis, sås och grönsaker. Verkligen jättegott! Efter middagen spelade jag, Caroline och Robin memory och nu ska jag nog snart gå och lägga mig efter en lång dag. Känns så skönt att vara hemma. Jag har inga planer för imorgon än - tar dagen som den kommer.
 
Ha det fint så hörs vi snart igen!
Till top