jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

Torsdag

Allmänt Permalink2
God kväll!
 
Nu har jag inte skrivit på ett par dagar så tänkte uppdatera lite. I tisdags var det orientation day för alla som ska läsa bachelor of science eller engineering, så vi åkte till skolan och var där vid kl 9 för att få vårt officiella välkomnande till skolan. Därefter var det rundvandring och sedan så fick man träffa andra elever som ska läsa samma eller liknande majors (inriktning) som man själv. Det var skoj! Efter det fanns det lite olika aktiviteter man kunde delta i eller saker man kunde ordna, som t.ex. studentkort och busskort, men eftersom vi redan ordnat med det så åt vi lunch och åkte sen hem. Vi gick till banken för att sätta in lite pengar på våra konton så att de kunde visa oss hur internetbanken fungerar och hur man för över pengar själv osv. Det verkar vara smidigt och enkelt, skönt! På kvällen gick vi och gymmade, sedan när jag kom hem testade jag Skype med mormor och morfar. Det gick bra och det var väldigt kul att se och höra dem!
 
Något annat som hände i tisdags var att när vi kom hem och gick in i köket så blev vi lite paffa, det såg ut såhär:
 
 
 
 
.... Vår housemate hade av misstag lagt handdiskmedel i diskmaskinen, och troligen ganska mycket av det också, så det var bubbelparty på golvet och i maskinen! Fick hjälpas åt att svabba upp det. Shit happens ;)
 
Till middag åt vi i alla  fall en god ris och räkwook :)
 
 
 
Igår gick vi ut för att träna, jag skulle ta en powerwalk och Dennis skulle jogga. Det var otroligt varmt så när jag kom hem efter min ca 4 km långa promenix runt en park här i närheten så svettades jag mer än jag någonsin gjort. Tog en kall dusch, så skönt! Väldigt tråkigt var det dock att Dennis knappt kunde springa mer än ett par minuter innan han fick ont i sitt knä igen, så han kunde inte fortsätta och nu har han ont precis som innan vi åkte hit. Det är väldigt trist, särskilt med tanke på att vi trodde det hade läkt och att det var bra nu. plus att han gärna vill kunna spela fotboll och ska provträna för ett lag snart, men det blir inte lätt att spela fotboll med ont i knät... Nä, väldigt tråkigt, hoppas verkligen att det blir bättre fort! 
 
Förutom att träna så tog vi en promenad till köpcentret och köpte en kylväska som vi kan ha t.ex. när vi åker till stranden och vill kunna ha med mat eller kallt vatten. Vi ansökte även om TFN (Tax File Number) hos ATO (Australian Taxation Office) som behövs om man vill kunna jobba här. Vi tänkte att det är lika bra att göra det nu på en gång även om vi inte ska börja jobba direkt. Resten av dagen tog vi det mest lugnt. 
 
Idag har vi gjort en kurs online som är obligatorisk att göra innan terminen slutar i juni. Vi tänkte att det var lika bra att göra det nu direkt innan vi får massa annat att göra. Vi båda klarade testerna, som bestod av 15 frågor, där man skulle få minst 80 % rätt (12 frågor) för att bli godkänd. Känns gott att ha det avklarat! Nu har vi två liknande kurser att klara av online som vi tänkte göra i helgen.
Idag har vi även kollat på begagnade cyklar på en hemsida som liknar blocket och hittade några som verkade bra som vi har kontaktat. Nu ska vi ta fruktsallad med glass och kolla på en film innan vi lägger oss. Mums!
 
Imorgon ska vi till skolan, för då är det så kallad O-day! Det är typ en festivaldag då man får se universitetets alla olika klubbar osv som man kan gå med i. Ska bli riktigt spännande!
 
Ha det gott så hörs vi snart igen!
#1 - - Bore J:

Hej o tack,det händer mycket intressant hela tiden. Tallriken är läcker. Mkt. tråkigt med Dennis knä.Jag förstår att det är varmt att sporta.Här 2-4 +grader. Ingen snö. Alla mår bra här. V.v bekräfta om Du ser detta. När skypar vi nästa gång ? Ha det bäst ! / M

Svar: Hej! Vill bekräfta att jag sett din kommentar på bloggen! Jodå, det händer en del hela tiden. Det är tråkigt med Dennis knä, men vi får hoppas att det bättrar sig snart. Ni har inte många plusgrader om man jämför med oss... Skönt att alla mår bra. Ikväll ska jag Skypa med familjen och imorgon börjar skolan. Spännande! Kan ni Skypa på tisdag? Kram Josefine
Josefine

#2 - - Bore J:

Hej! Vi skypar gärna på ti ! Ska vi säga 14.00,(sv.tid). Spännande bl.a. höra om skolstarten.

Hugs / M M

Svar: Det blir jättebra! Då hörs vi på tisdag!
Kramar Josefine
Josefine

Till top