jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

Penguin Island

Allmänt Permalink2
Hej på er!
 
Jag kom hem för en stund sedan från att ha träffat Aleisha borta i gallerian i Morley för kaffe/te. Himla kul att träffa henne igen, var väldigt längesedan. Vi satt och pratade i någon timme, sen körde hon mig hem och skulle själv och jobba. Så himla söt och trevlig tjej! Hon lovade att vi ska hitta på något på nyår också, yey! 
 
Igår var det jättevarmt, typ 35 grader! Idag är det också varmt, och kvavt som bara den, med regnväder, åska och blixtar. Blir ju ofta så när det varit väldigt varmt. Så vi håller oss inne under resten av dagen.
 
Nu har vi varit iväg två dagar i rad, igår var det Fremantle och i förrgår så var vi i Rockingham på Penguin Island. Det var himla skoj! Vi gick upp rätt tidigt, gjorde ordning matsäck och åkte sedan med buss och tåg till Rockingham som ligger söder om Perth. Där finns en marinpark som är ett naturreservat. Vi tog en färja över till Penguin Island, den enda ön i marinparken som man får gå iland på. Ön har fått sitt namn av att det lever vilda pingviner där, "little penguins" heter de, den minsta av alla pingviner.  Vi fick dock inte syn på några vilda, de är tydligen rätt skygga och gömmer sig bra och så är det häckningssäsong just nu också, så då gömmer de sig ännu bättre. Men de hade tio pingviner i ett center mitt på ön, som vad jag förstod var ett rehabiliteringscenter för pingviner som de hittat som inte skulle klarat sig på grund av svaghet eller sjukdom. Dessa pingviner matas tre gånger om dagen och då får man komma och titta, så det gjorde vi. Så himla söta var de! Normal ålder var runt 10-15 år, men de hade en som var 17 år och en som var 22 år, så de var rätt gamla!
 
 
 
 


 
 
 
 
 
 
De var himla söta de där små pingvinerna! Efter matningen så hade vi även köpt biljetter för att åka på en liten tour för att förhoppningsvis få se lite djur i marinparken. Så vi hoppade på färjan och åkte iväg. Det första vi fick se var två "sea hawks" (tror att det är falk eller hök) som hade sitt bo uppe på toppen av en liten ö mitt ute i havet.
 
 
 
Det var kul att få se dem! Men något jag ännu hellre ville se var såklart delfiner. Vi åkte runt en stund utan resultat, men så efter ett tag fick vi syn på några! Först trodde jag bara att det var en eller två...
 
 
 
 Men sedan såg vi fler, tror att det var 6 eller 7 tillslut. Så himla fina! Svårt att fånga på bild dock. 
 
 
 
Jag var helt överexalterad, tyckte det var så kul att få se delfiner, det är så fina djur! Det var ingen garanti för att få se dem heller, så det gjorde det ännu roligare att vi faktiskt gjorde det. Vi åkte vidare till Seal Island, för att se om det fanns några sjölejon där. Det gjorde det inte, så vi åkte tillbaka, men efter en liten bit fick kaptenen ett meddelande via radio att det precis hade kommit två sjölejon till ön efter att vi åkt, så vi vände om. Och jajemän, där var två sjölejon, som simmade nära några som paddlade kajak, fräckt!
 
 
 
 
Bilderna är inte så tydliga, men man såg rätt så bra faktsikt, och de var väldigt stora! Vi fick höra att hanarna kan väga upp till 400 kg! Det är inte så lite det. Vi var jättenöja med touren för vi fick ju se BÅDE delfiner och sjölejon, inte illa! 
 
När vi kom tillbaka till ön så gick vi till en strand och satte oss för att äta vår mat. Tillsammans med typ tusen fiskmåsar som var väldigt intresserade av våra tonfiskmackor, haha! Sedan gick vi runt på ön och tittade. Väldigt vackert! Många fiskmåsar som sagt, särskilt ungar. Skrikiga, men söta.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi hade en jättefin dag på Penguin Island och vi tog sista färjan för dagen tillbaka till fastlandet. Det enda som var lite halvdumt var att vi inte hade räknat med att det skulle blåsa så mycket som det gjorde. Vi borde egentligen haft långbyxor och tjocktröja/vindjacka. Som tur var hade vi i alla fall med oss varsin badhandduk, så de fick agera vindskydd under dagen. Funkade okej ändå! Men som sagt, en väldigt lyckad dag i alla fall!
 
På kvällen bakade jag blåbärspaj och så åt vi av den och kollade på filmen Den otroliga vandringen. Det var mååånga år sedan jag såg den senast, men den är bra!
 
Nu har vi ätit lunch och vi ska packa klart paketet med kläder som ska skickas med post. Måste få det gjort någon gång. När jag skulle packa ner Dennis regnjacka så kollade jag igenom fickorna och där hittade jag några mentos! Älskar mentos! Så nu sitter vi och smaskar på karameller! Måste ha varit från när vi var på Rottnest, för då köpte vi minns jag.  
 
För övrigt fick jag igår sålt vår torkställning för tvätt. Har lagt upp lite saker som vi inte kan ta med oss hem till Sverige på nätet för försäljning och fick napp, så nu är vi 15 dollar rikare och har blivit av med tvättstället, vi kan ändå hänga tvätten ute nu för det är så pass varmt. Hoppas på att få sålt det andra också. 
 
Jag fick nyss ett mail från stället jag jobbade på (Road Trauma Support) att jag är välkommen på lunch med teamet och deras volontärer nästa onsdag. Då ska jag få mina intyg också. Kul! 
 
Tänkte att jag skriver om gårdagen - Fremantle - senare ikväll eller imorgon, för nu vill jag få lite annat gjort. 
 
Ha det fint tills dess!
 
 
 
 
 
#1 - - Susanna Maria J:

Lovely <3

Svar: Tack fina du :)
Josefine Nielsen

#2 - - Pappa:

Vilka härliga bilder!!! Blir inte så lite avundsjuk när jag ser dina bilder, färgen på vattnet, djuren ni sett och jämför med dimman och diset vi haft här hela dagen. Därtill frost i morse, vilket gjorde vägarna glashala. Längtar till klimatförändringen.

Till top