jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

John Forrest National Park

Allmänt Permalink1
Igår gjorde vi en heldagsutflykt till en nationalpark utanför Perth. Vi steg upp tidigt, gjorde ordning oss och tog bussen strax efter kl 9. Med buss, tåg, sedan buss igen och sist till fots kom vi till parken. Det var en bit att gå från bussen, men vi är vana fotgängare så det gick bra. När vi kom till entrén gick vi på toa innan vi skulle vandra ivåg, och medan jag var på toa fick Dennis tydligen syn på en gigantisk ödla, typ en meter lång. Han hann inte fota den dock. Vi tror att det var en Goanna, vilket är en av de största i världen. Lite surt att jag inte hann se den, men men, inget att göra åt det. Coolt i alla fall!
 
Efter det promenerade vi runt i olika slingor i parken, bl.a. runt en sjö, sedan till två olika vattenfall.
Först ut kom slingan runt sjön. 
 
 
Såhär såg bushterrängen ut...
 
 
När vi kom tillbaka till entrén där det fanns en servering, satte vi oss på baksidan där det fanns bord för att äta våra kycklingwraps till lunch. Där fick vi syn på massa kängurur!
 
 
 
Så himla fina var de! Flera av honorna hade ungar i sin pung också, t.ex. den ena på bilden ovan. Vi satt och åt bara några meter från dem, precis som de andra som också åt, kändes jättehäftigt! Sen fick vi besök av dessa filurer också:
 
 
 
Det var tre stycken gojjor som var hungriga, och några andra människor som var där slängde lite mat till dem. De flög och landade på alla borden och gick runt och kikade efter mat, gulliga var de!
När vi hade ätit gick vi för att se det första vattenfallet, Hovea Falls. Det var någon kilometer dit.
 
 
 
 
Vacker natur och fint vattenfall. 
 
Vi traskade vidare, åt andra hållet, flera kilometer och kom till National Park Falls, ett annat vattenfall.
 
 
 
 
Också detta vattenfall var ett rätt så stort, det var fräckt att se! En kort stund efter att Dennis tog bilden ovan på mig, så ramlade jag när jag skulle försöka ta mig ner en bit och missbedömde avståndet lite. Så jag ramlade ner, rätt så förvånad och har nu ett skrapsår på höger vad, ett blåmärke på låret och lite skrapsår i handflatan. Men det gick bra, kunde varit värre och lite skrapsår gör inget. 
 
 
Vi gick ner längs en stig istället, för att se fallet nedanifrån. Sedan kände vi oss nöjda med dagen och gick tillbaka till entrén och sedan vidare tillbaka till bussen. En ganska lång sträcka. När vi kom till busshållplatsen kom bussen efter mindre än 1 minut, hade vi missat den hade vi fått vänta i en timme. Men nu hann vi den. Tur? Sannolikhet? Jag vill ju i alla fall tro att någon var på vår sida då så att säga! Sånt händer inte bara av sig självt. 
 
När vi kom hem var vi rätt så trötta efter mycket promenerande och en lång dag. 
 
Det blev fisk och rotmos till middag, mums!
 
 
Vi kollade på stand-up komedi på datan och till efterrätt blev det exotisk fruktsallad med melon, äpple, kiwi och jordgubbar, himmelskt gott!
 
 
Det var gårdagen det. En härlig utflykt och perfekt för oss som älskar att röra på oss!
 
Idag har vi också varit på utflykt! Men det orkar jag inte skriva om nu också, så det får bli imorgon eller under helgen. Nåt att se fram emot! Kan avslöja att det har med koalor att göra...
 
Imorgon ska jag göra nåt annat kul: jag ska med Katie och klättra på eftermiddagen! Ska bli skoj.
 
Ha det nu fint så hörs vi snart igen. 
 
 
#1 - - Mamma:

Hejsan, Vilka underbara bilder! Härligt att ni får se så mycket! Bra med lov så ni hinner det. Lycka till med klättrandet med Katie!

Kramar i massor

Svar: Tack mamma! Ja, det känns jättekul att vi hittar på lite saker och att vi ser oss omkring! Tack, jag hoppas att klättrandet kommer att gå bra!
Massa kramar från Josefine
Josefine

Till top