jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

South Perth

Allmänt Permalink1
Hejsan!
 
Jajemän, det blev som väderprognosen förutspådde: jättevarmt och sol igår och regn och blåsigt idag. Tur då att vi bestämde oss för att sticka ut igår och ha inomhus-vilo-plugg-dag idag! Bra beslut minst sagt.
 
Vi gick riktigt långt igår och vi gick en sträcka som vi inte gått förut, fick sett nya delar av Perth som var jättefina. Först tog vi bussen in till city, sedan gick vi till Swan River och längs en lång fin raksträcka som går utmed floden. Vi har gått där en gång förut. Tanken var först att vi gick den vägen för att det där finns kajaker som man kan hyra och paddla i floden, och vi hade tänkt göra det. Men så bestämde vi oss för att inte göra det ändå, för det blåste en hel del. Så vi gick vidare istället och gick till en ö där det finns ett litet kängurureservat - vi var där en gång i början när vi kom hit och tyckte att det kunde vara kul att gå dit igen. Så det gjorde vi.
 
Fastland till höger, Swan River och Heirisson Island med kängurureservatet
 
 Massa pelikaner i en liten sjö på ön
 
 City-skyline från ön
 
 En grårosa kakadua som satt i ett träd
 
 Det var ganska torrt på sina ställen...
 En känguru som kliar sig på magen
 En annan känguru som vilar sig i skuggan
 

När vi fortsatte gå efter att vi varit på ön, så gick vi över en bro till andra sidan av Perth - South Perth. Där gick vi en lång slinga längs Swan River, fast på andra sidan, där vi aldrig gått förut. Det var jättefint. Vi kom bl.a. till en liten sjö nära floden där det var massa fåglar, däribland Black Swans.
 
 En svanmamma med sina tre ungar
 Fin sjö nära floden
 
 Det blåste en del!
 
Det tog en bra stund att gå längs floden, men det var en väldigt fin sträcka. Men vi var jättehungriga när vi väl kom fram till ett ställe där man kunde äta. Vi gick dit och åt pizza, gott!
 
 
Efter maten gick vi vidare, och på vägen fanns en fin väderkvarn som jag ville ta kort på.
 
 

Vi gick sedan över en bro så att vi kom tillbaka till andra sidan av Swan River, där centrum ligger. Det var fin utsikt uppe från bron så ville fota lite.
 
 
Efter att vi gått över bron fortsatte vi igenom en park. Där fanns det en rolig lekplats med bl.a. ett snurrande klättertorn. Jag och Dennis filmade med videokameran! Man blev lite yr där kan jag säga... Det fanns även en lång rutschbana, en kort korkskruvsrutschbana och en stor gunga.
 
 
 
Dennis på lekhumör...
 

To finish off, en bild som Dennis tog på mig på en bro i parken innan vi gick tillbaka till bussen för att åka hem.
 
 
 
 
På kvällen när vi hade kommit hem och ätit middag så såg vi filmen Upp. En jättefin, gullig och rolig film! Helt på min och Dennis nivå. Har sett den på bio innan men vi kände för att se den igen.
 
Nu idag är det plugg och vila som gäller, imorgon har jag prov. Men det ska nog gå bra.
 
Förresten, i fredags när jag kom hem från jobbet så var Dennis på gymmet, men jag möttes av en trevlig överraskning på sängbordet: 
 
 
En jättesöt bukett med blommor! Blev jätteglad! Vi firade inte något speciellt eller så, Dennis sa bara att han kände för att köpa mig blommor efter att han lyssnat på lite go 50-tals musik (där killen sjöng om att han köpte blommor till sin tjej) - så typiskt honom, bli inspirerad av musik ;) Inte mig emot, verkligen gulligt <3
 
Nä, nu ska jag ta och plugga, ha det fint!
 
 
#1 - - Amela:

Hej Josse!
Vilka fina bilder! Njut, bara njut..livet är underbart!
Lycka till imorgon på provet!
Stor kram, Amela

Till top