jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

Annorlunda Lördag

Allmänt Permalink1
Ska bara skriva om gårdagen. Kvällen och framåt blev inte direkt som planerat om man säger så...
 
Jag och Dennis åt ute på ett ställe i stan. Då var allt bra. Intet ont anande.
 
 
 
Efter maten promenerade vi bort mot bion, Bergakungen - vi skulle se Focus med Will Smith. Jag fick väldigt ont i magen, visste inte varför. När vi väl kom fram skulle Dennis hämta ut biljetterna medan jag gick på toa. Under de minuter jag stod i kö och gick på toa hann jag svullna upp, mest i ansiktet - runt höger öga och munnen. Såg mig själv i spegeln och fick smått panik. Mötte Dennis utanför, ledsen och orolig. Vi gick utanför och Dennis ringde ambulans som var där på några minuter. Då hade det hunnit bli rätt illa, så när de kom fick de ge mig antihistamin, betapred och adrenalin på en gång. "Vad är du allergisk mot och vad har du fått i dig tror du?" Det var ju det som var problemet. Jag visste inte! (och vet fortfarande inte). För som vanligt hade vi frågat noga. (Och jag ringde även upp idag för att kolla med de igen och vi gick igenom allt i detalj, men vi kunde tillsammans inte komma på något som det skulle kunna vara). 
 
Fick åka till Östra. Har aldrig haft så mycket kvaddlar (urtikaria) förut, riktigt otäckt. Och hela ögat var igensvullet så jag inte kunde se, det har inte heller hänt förut. Halsen var svullen. Fruktansvärd klåda överallt. Sedan väl inne på Östra när adrenalinet verkade så blir man ju så himla skakig. Låg och skakade okontrollerat en bra stund, måste sett otäckt ut för Dennis stackarn. Är så glad att han var med så jag inte var själv <3
 
Fick ligga där i typ 3 timmar. Som tur är så vänder det ju rätt fort när man fått medicin. Jag svarar alltid bra på behandlingen som tur är. Fick åka hem sen. Var jättetrött. Är det idag med, så har inte fått gjort mycket. Får ta kortisontabletter i fem dagar nu för att det som är kvar av hudutslagen ska lägga sig mer. Men det är mycket bättre nu och jag mår bra. Otäckt bara när det händer. Men mest jobbigt är ovissheten - Vad var det egentligen??? Hatar att inte veta. Kan det vara något nytt jag är allergisk mot undrar man ju?
 
Många tankar som går runt i huvudet såhär i efterhand. Är glad att vi har den vård vi har ändå, duktig personal - man känner att man är i trygga händer och de är alltid goa och trevliga. Det ska man uppskatta. Sedan får man också någon slags tacksamhetskänsla mitt i allt, man lär sig uppskatta att det för det mesta ju är bra - men när det är bra då går man inte runt och tänker på det, så när saker som dessa händer inser man att man borde vara mer tacksam till vardags.
 
Så, det var lite om det. Det var väl inte den bästa lördagen i mitt liv kanske. Men jaja, då vet ni i alla fall lite om vad som hände. 
 
Nu ska jag snart lägga mig så jag får sovit ut. Imorgon och på tisdag har jag fälstudiedagar på Sahlgrenska i alla fall - det ska bli spännande och kul. 
 
 
#1 - - Anonym:

Ett stort tack till Dennis som tog så väl hand om dig! Skönt att allt gick bra. Synd på biofilmen bara, men den var säkert inget att ha. Ha ha.

Till top