jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

Allergimottagningen

Allmänt Permalink0
Igår var jag på läkarbesök på Allergimottagningen, Sahlgrenska. Skrev en egenremiss efter den allergiska reaktionen i början av mars och blev kallad 27 maj. Fick göra pricktest, som inte verkade visa på några nya allergier förutom de jag redan har. Fick blåsa spirometri också. Kom fram till med läkaren att det är väldigt svårt att i efterhand säga vad det var som utlöste reaktionen. En förkylning eller infektion kan ha gjort att det blev värre än vad det annars skulle blivit. Var i alla fall skönt att komma dit för att se att jag inte blivit allergisk mot något nytt (som det verkar i alla fall). Det var ju ett tag sedan jag var där sist så. 
 
På egen förfrågan fick jag även ta blodprov för att se om jag är allergisk mot alla typer av nötter eller bara vissa. Har aldrig kollat detta innan, utan bara via pricktest - jordnöt och hasselnöt, som jag inte tål, samt mandel som jag tål. Däremellan finns ju t.ex. pinjenötter, som egentligen är ett frö, paranötter, pistagenötter osv. Får se vad blodprovet visar!
 
Tyckte det var lite kul idag, för i dagens GP fanns en artikel om allergi och astma - och en av de tre skribenterna var just den läkare jag var hos igår! Litet sammanfräffande, eller?
 
 
Idag har jag inte haft några lektioner, utan pluggat hemma. Förutom det har jag varit på Synoptik för att starta linsabbonnemang och köpa linsvätska. 
 
 
Fick fyra flaskor linsvätska till priset av tre. Rätt bra deal andå! Trivs med de nya linserna och den nya vätskan.
 
Förut kom en hagelskur...
 
 
Tur att en inte var ute då, hehe. Det bara vräkte ned.
 
Jag var en kortis hos Dennis förut också, för att hjälpa honom med en grej.
 
Nu ska jag laga middag - falukorv i ung med litte gött mos!
 
Kraam
 
 
 
Till top