jossansdaily.blogg.se

Jag heter Josefine och skriver om min vardag. Tycker om mat - både att äta och laga. Baka, läsa och träna är andra saker jag också gillar.

Polkakakor

Allmänt Permalink2
Godmorgon! 
 
Idag har jag gjort ett noga avvägt val (läs: med ironi) att spendera min förmiddag på hemmaplan istället för i skolan. Av skälet att jag inte vill somna på lektionen... Nja, men, nästan så i alla fall. Igår kände jag inte att det var särskilt givande, och eftersom vi kommer att ha en hemtenta denna gång och kommer att få den idag och har på oss till söndag så känns det rätt okej. Ska dock ända åka in till stan ikväll, för sista bosniska-lektionen på denna kursen. 12 gånger (veckor) har gått FORT!!
 
Igår var jag duktig och tvättade, strök och bakade. Liten husmor :)
 
Det blev polkakakor!
 
 
Hur gör man då dessa polkakakor? Jo, deg trycks ut i aluminiumformar med en grop i mitten, och sedan gör man en kolaliknande sås med hackade polkagrisar som hälls i gropen. Mums! Nu har de stått och stenlat i kylen över natten och de får en degig/seg konsistens och är otroligt goda! 
 
Nu ska jag göra lite nytta. Men först en till bild från helgen:
 
 
Liten fin skogsbäck. Synd att det inte är lika fint väder idag....
 
 
 
#1 - - Annie Månsson:

Gud vad gott det ser ut!!

Svar: Tack! Jodå, de smakade verkligen gott!
Josefine Nielsen

#2 - - HannaH:

Polkakakor var ngt nytt, de kanske man ska prova :)

Svar: Absolut, supergott verkligen! Kola-segt i mitten. Säg till om du vill ha receptet :)
Josefine Nielsen

Till top